Market Competitiveness and Intangibility Level: Analysis in Brazilian Publicly Traded Companies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24023/FutureJournal/2175-5825/2019.v11i1.343

Keywords:

Competitiveness, Intangibility, Brazilian publicly traded companies

Abstract

The study aimed to verify the influence of competitiveness on the level of intangibility of publicly-listed companies in B3 S.A. For this purpose, a descriptive and quantitative survey was carried out on a sample of publicly-held companies with data from 2010 to 2016. Regarding intangibles, in line with Ritta, Ensslin and Ronchi (2010) and Medrado et al. (2016), the percentage of intangibles in relation to total assets was calculated for each company. For competitiveness, following Moura, Mecking and Scarpin (2013) and Sobrinho et al. (2014), the Herfindahl-Hirschman index was used as proxy. Regarding intangibility, companies in the industrial goods sector were positively affected, and negatively those in the financial and basic materials sectors. A monopoly was identified in the oil, gas and biofuels economic sector, oligopolies in sectors of basic materials, information technology and telecommunications and perfect competition in other sectors. The results also indicate that competitiveness can be seen as a factor that influences the representativeness of intangibles in the total assets of companies.

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Author Biographies

Geovanne Dias de Moura, Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ

Doutor em Ciências Contábeis e Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da Universidade Regional de Blumenau - FURB, Santa Catarina, (Brasil). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis e Administração da Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ, Santa Catarina.

Ariberto Dalchiavon, Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ

Mestre em em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ, Santa Catarina, (Brasil). 

Gilvane Scheren, Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ

Mestre em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ, Santa Catarina, (Brasil). Professor da Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc, Santa Catarina.

Antonio Zanin, Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Rio Grande do Sul, (Brasil). Professor da Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ, Santa Catarina.

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Published

2019-01-01

How to Cite

Moura, G. D. de, Dalchiavon, A., Scheren, G., & Zanin, A. (2019). Market Competitiveness and Intangibility Level: Analysis in Brazilian Publicly Traded Companies. Future Studies Research Journal: Trends and Strategies, 11(1), 65–83. https://doi.org/10.24023/FutureJournal/2175-5825/2019.v11i1.343

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