Market Competitiveness and Intangibility Level: Analysis in Brazilian Publicly Traded Companies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24023/FutureJournal/2175-5825/2019.v11i1.343

Keywords:

Competitiveness, Intangibility, Brazilian publicly traded companies

Abstract

The study aimed to verify the influence of competitiveness on the level of intangibility of publicly-listed companies in B3 S.A. For this purpose, a descriptive and quantitative survey was carried out on a sample of publicly-held companies with data from 2010 to 2016. Regarding intangibles, in line with Ritta, Ensslin and Ronchi (2010) and Medrado et al. (2016), the percentage of intangibles in relation to total assets was calculated for each company. For competitiveness, following Moura, Mecking and Scarpin (2013) and Sobrinho et al. (2014), the Herfindahl-Hirschman index was used as proxy. Regarding intangibility, companies in the industrial goods sector were positively affected, and negatively those in the financial and basic materials sectors. A monopoly was identified in the oil, gas and biofuels economic sector, oligopolies in sectors of basic materials, information technology and telecommunications and perfect competition in other sectors. The results also indicate that competitiveness can be seen as a factor that influences the representativeness of intangibles in the total assets of companies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geovanne Dias de Moura, Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ

Doutor em Ciências Contábeis e Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da Universidade Regional de Blumenau - FURB, Santa Catarina, (Brasil). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis e Administração da Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ, Santa Catarina.

Ariberto Dalchiavon, Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ

Mestre em em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ, Santa Catarina, (Brasil). 

Gilvane Scheren, Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ

Mestre em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ, Santa Catarina, (Brasil). Professor da Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc, Santa Catarina.

Antonio Zanin, Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Rio Grande do Sul, (Brasil). Professor da Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ, Santa Catarina.

References

ALMEIDA, J. E. F. Qualidade na informação contábil em ambientes competitivos. 2010. 174 f. Tese (Doutorado em Ciências Contábeis) - Departamento de Contabilidade e Atuária da Faculdade de Economia, Administração, e Contabilidade da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

ANDONOVA, Veneta; RUÍZ-PAVA, Guillermo. The role of industry factors and intangible assets in company performance in Colombia. Journal of Business Research, v. 69, n. 10, p. 4377-4384, 2016.

ARRIGHETTI, Alessandro; LANDINI, Fabio; LASAGNI, Andrea. Intangible assets and firm heterogeneity: Evidence from Italy. Research Policy, v. 43, n. 1, p. 202-213, 2014.

BEINER, Stefan; SCHMID, Markus M.; WANZENRIED, Gabrielle. Product market competition, managerial incentives and firm valuation. European Financial Management, v. 17, n. 2, p. 331-366, 2011.

BESANKO, David; DRANOVE, David; SHANLEY, Mark; SCHAEFER, Scott. A economia da estratégia. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

CARLOS FILHO, Francisco de A.; SILVA FILHO, Lucivaldo L.; LAGIOIA, Umbelina C. T.; SILVA, Igor M.; ARAÚJO, Juliana G. A adoção das normas internacionais de contabilidade ocasionou um maior reconhecimento dos ativos intangíveis no Brasil?. Revista Catarinense da Ciência Contábil, v. 12, n. 37, 2013.

CARMELI, A. High-and low-performance firms: do they have different profiles of perceived core intangible resources and business environment?. Technovation, v. 21, n. 10, p. 661-671, 2001.

CARMELI, Abraham; TISHLER, Ashler. The relationships between intangible organizational elements and organizational performance. Strategic management journal, v. 25, n. 13, p. 1257-1278, 2004.

CARVALHO, Francisval M.; KAYO, Eduardo K.; MARTIN, Diógenes M. L. Tangibilidade e intangibilidade na determinação do desempenho persistente de firmas brasileiras. Revista de Administração Contemporânea, v. 14, n. 5, p. 871-889, 2010.

CHEMMANUR, Thomas J.; HE, Jie. IPO waves, product market competition, and the going public decision: Theory and evidence. Journal of Financial Economics, v. 101, n. 2, p. 382-412, 2011.

CHOU, Julia; NG, Lilian; SIBILKOV, Valeriy; WANG, Qinghai. Product market competition and corporate governance. Review of Development Finance, v. 1, n. 2, p. 114-130, 2011.

CIPRIAN, Gîju G.; VALENTIN, Radu; MĂDĂLINA, Grigore I. A.; LUCIA, Vladaia. V. M. From visible to hidden intangible assets. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 62, p. 682-688, 2012.

COMITÊ DE PRONUNCIAMENTOS CONTÁBEIS (CPC). Pronunciamento Técnico CPC 04 (R1) - Ativo Intangível, 2010. Disponível em: www.cpc.org.br. Acesso em: Jun. 2017.

COSTA, Wenyka P. L. B.; SILVA, Jandeson D.; LEONE, Rodrigo J. G.; PESSOA, Maria N. M.; SILVA, Sergio L. P. Fatores influenciadores da adoção de um método de costing na perspectiva de profissionais em contabilidade com atuação no setor industrial. RACE - Revista de Administração, Contabilidade e Economia, v. 15, n. 3, p. 1169-1192, 2016.

DECKER, Fabiana; ENSSLIN, Sandra R.; REINA, Diane R. M.; REINA, Donizete. A Relação entre os Ativos Intangíveis e a Rentabilidade das Ações: um estudo com empresas listadas no índice Bovespa. Reuna, v. 18, n. 4, p. 75-92, 2013.

DEVALLE, Alain; RIZZATO, Fabio; BUSSO, Donatella. Disclosure indexes and compliance with mandatory disclosure - The case of intangible assets in the Italian market. Advances in Accounting, v. 35, p. 8-25, 2016.

FERNÁNDEZ‐KRANZ, Daniel; SANTALÓ, Juan. When necessity becomes a virtue: The effect of product market competition on corporate social responsibility. Journal of Economics & Management Strategy, v. 19, n. 2, p. 453-487, 2010.

GALBREATH, Jeremy; GALVIN, Peter. Firm factors, industry structure and performance variation: New empirical evidence to a classic debate. Journal of business research, v. 61, n. 2, p. 109-117, 2008.

GOLEC, Joseph; GUPTA, Neeraj J. Do investments in intangible customer assets affect firm value?. The Quarterly Review of Economics and Finance, v. 54, n. 4, p. 513-520, 2014.

HAIR Jr., Joseph F.; ANDERSON, Rolph E.; TATHAM, Ronald L.; BLACK, William C.; Análise Multivariada de Dados. 8 ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

HIMMELBERG, Charles P.; HUBBARD, R. Glenn; PALIA, Darius. Understanding the determinants of managerial ownership and the link between ownership and performance. Journal of financial economics, v. 53, n. 3, p. 353-384, 1999.

HOU, Kewei; ROBINSON, David T. Industry concentration and average stock returns. The Journal of Finance, v. 61, n. 4, p. 1927-1956, 2006.

KEENAN, James; AGGESTAM, Maria. Corporate governance and intellectual capital: some conceptualisations. Corporate Governance: An International Review, v. 9, n. 4, p. 259-275, 2001.

MACHADO, Julio Henrique; FAMÁ, Rubens. Ativos intangíveis e governança corporativa no mercado de capitais brasileiro. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 8, n. 16, 2011.

MIRANDA, Kléber F.; VASCONCELOS, Alessandra C.; SILVA-FILHO, José C. L.; SANTOS, José G. C.; MAIA, Anna B. G. R. Ativos intangíveis, grau de inovação e o desempenho das empresas brasileiras de grupos setoriais inovativos. Revista Gestão Organizacional, v. 6, n. 1, p. 4, 2013.

MOELLER, Klaus. Intangible and financial performance: causes and effects. Journal of Intellectual Capital, v. 10, n. 2, p. 224-245, 2009.

MOURA, Geovanne Dias; MECKING, Daniela Viana; SCARPIN, Jorge Eduardo. Competitividade de mercado, ativos intangíveis e eficiência na combinação dos ativos fixos em companhias abertas listadas na BM&Fbovespa. Enfoque: Reflexão Contábil, v. 32, n. 3, p. 19-35, 2013.

MOURA, Geovanne Dias; VARELA, Patrícia Siqueira; BEUREN, Ilse Maria. Conformidade do Disclosure Obrigatório dos Ativos Intangíveis e Práticas de Governança Corporativa. Revista de Administração Mackenzie, v. 15, n. 5, 2014.

NASCIMENTO, Eduardo M.; OLIVEIRA, Marleide C.; MARQUES, Vagner A.; CUNHA, Jacqueline V. A. Ativos intangíveis: análise do impacto do grau de intangibilidade nos indicadores de desempenho empresarial. Enfoque: Reflexão Contábil, v. 31, n. 1, 2012.

OLIVEIRA, Lídia; RODRIGUES, Lúcia Lima; CRAIG, Russell. Intangible assets and value relevance: Evidence from the Portuguese stock exchange. The British Accounting Review, v. 42, n. 4, p. 241-252, 2010.

OLIVEIRA, Marta O. R.; SCHOSSLER, Douglas P.; CAMPOS, Rogério E.; LUCE, Fernando B. Ativos intangíveis e o desempenho econômico-financeiro: uma comparação entre os portfólios de empresas tangível-intensivas e intangível-intensivas. Revista de Administração da UFSM. v. 7, n. 4, p. 678-699, 2014.

PERESS, Joel. Product market competition, insider trading, and stock market efficiency. The Journal of Finance, v. 65, n. 1, p. 1-43, 2010.

RITTA, Cleyton Oliveira; ENSSLIN, Sandra Rolim; RONCHI, Suelen Haidar. A evidenciação dos ativos intangíveis nas empresas brasileiras: empresas que apresentaram informações financeiras à Bolsa de Valores de São Paulo e Nova York em 2006 e 2007. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, v. 9, n. 1, p. 62, 2010.

ROJO, Claudio Antonio; SOUSA, Almir Ferreira; TRENTO, Francielle. O reflexo dos ativos intangíveis no valor de mercado de Small Caps da construção civil que compõem o índice SMLL da BM&FBovespa. CAP Accounting and Management, v. 2013, n. 6, p. 155-168, 2012.

SALLABERRY, Jonatas Dutra; DE MEDEIROS, Otávio Ribeiro. Os efeitos da crise financeira de 2008 no valor das empresas e nos ativos intangíveis. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 12, n. 27, p. 187-206, 2016.

SOBRINHO, WILLIAM B. R.; RODRIGUES, Herbert S.; OLIVEIRA, Isaac G. S.; ALMEIDA, José E. F. A Competição do Mercado, Impacto nos Componentes do Lucro Contábil e no Retorno das Ações. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 4, n. 2, p. 54, 2014.

SPRENGER, Kélim B.; SILVESTRE, Adalene O.; BRUNOZI JÚNIOR, Antônio C.; KRONBAUER, Clóvis A. Intensidades das intangibilidades e desempenhos econômico-financeiros em empresas dos países do GLENIF. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 7, n. 1, p. 121, 2017.

STOLOWY, Hervé; JENY-CAZAVAN, Anne. International accounting disharmony: the case of intangibles. Accounting, Auditing & Accountability Journal, v. 14, n. 4, p. 477-497, 2001.

TEECE, David J. Strategies for managing knowledge assets: the role of firm structure and industrial context. Long range planning, v. 33, n. 1, p. 35-54, 2000.

TEH, Chang Chuan; KAYO, Eduardo Kazuo; KIMURA, Herbert. Marcas, patentes e criação de valor. Revista de Administração Mackenzie, v. 9, n. 1, 2008.

TSAI, Chih-Fong; LU, Yu-Hsin; YEN, David C. Determinants of intangible assets value: The data mining approach. Knowledge-Based Systems, v. 31, p. 67-77, 2012.

Published

2019-01-01

How to Cite

Moura, G. D. de, Dalchiavon, A., Scheren, G., & Zanin, A. (2019). Market Competitiveness and Intangibility Level: Analysis in Brazilian Publicly Traded Companies. Future Studies Research Journal: Trends and Strategies, 11(1), 65–83. https://doi.org/10.24023/FutureJournal/2175-5825/2019.v11i1.343

Issue

Section

Artigos / Articles