Market Intelligence: An Essay on the Competitiveness

Authors

  • Claudio Alberto de Moraes Presbyterian University MACKENZIE
  • Luciano Augusto Toledo Presbyterian University MACKENZIE
  • Marcos Garber Presbyterian University MACKENZIE

DOI:

https://doi.org/10.24023/FutureJournal/2175-5825/2015.v7i2.195

Keywords:

Market orientation, Competitive intelligence, Operationalization.

Abstract

This paper is a critical analysis of the concepts inherent to the competitive intelligence and its related companies regarding the strategy of being guided in the market. It is intended, above all, to join together a provocative contribution with the aim of generating the theoretical-critical and research spirit of future professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudio Alberto de Moraes, Presbyterian University MACKENZIE

Professor at the UNIVERSIDADE PRESBITERIANA MACKENZIE

Luciano Augusto Toledo, Presbyterian University MACKENZIE

Professor at the UNIVERSIDADE PRESBITERIANA MACKENZIE

Marcos Garber, Presbyterian University MACKENZIE

Professor at the UNIVERSIDADE PRESBITERIANA MACKENZIE

References

ABIPTI, Associação Brasileira das Instituições de Pesquisa Tecnológica. Inteligência Competitiva. Disponível em: http://www.abipti.org.br/guia.htm. Acesso em 16 set.2015.

AFUAH, A. firm: are firms better off being vertically integrated in the face of a technological change? Academy of Management Journal, New York v2, n5, p. 1-3, 2010.

ALLEN, D. Vertical trust/mistrust during information strategy formation. International Journal of Information Management, New York v. 23, p. 223-237, 2003.

BARAGLIO, G. F. Metodologia CientÍfica. Clube de Autores, 2008.

BARBOSA, C. A.; TOLEDO, L. A; ZILBER, M. A. Uso da web por empresas de ti participantes de alianças e as vantagens competitivas: um estudo à luz das técnicas fatoriais e descritivas de análise de dados. Revista de Adninistração e Inovação, v. 5, n. 4, p. 55-73, 2008.

BRITO, C. P.; TOLEDO, G. L.; TOLEDO, LUCIANO AUGUSTO. Considerações sobre o conceito de marketing - teoria e prática gerencial. Revista organização & sociedade, v. 50, n. jul-set, p. 519-543, 2009.

CASTILHO, Jorge Bitencourt. Análise do Grau de Práticas de Inteligência Competitiva e sua Relação com a Orientação para o Mercado. 2004.171 f. Dissertação. (Mestrado em Administração de Empresas) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.

CHIUSOLI, Cláudio Luiz. Um Estudo Exploratório sobre Tipologias e Sistema de Informação de Marketing. 2005. 256 f. Tese (Doutorado em Administração de Empresas) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade de São Paulo, São Paulo.

CHURCHILL JR., Gilbert A.; PETER, J. Paul. Marketing: Criando valor para os clientes. São Paulo: Saraiva, 2003.

COLLIS, J.; HUSSEY, R. Business research: a practical guide for undergraduate and postgraduate students. UK: Palgrave Macmillan, 2010.

COMBS, Richard E.; MOORHEAD, John D. The competitive Intelligence Handbook. Metuchen: Scarecrow Press, 1992.

DAVID, A.; WILEY, J.; SONS. Competitive Intelligence and Decision Problems. John Wiley & Sons, 2013.

GALA, P.; REGO, J. M. A história do pensamento econômico como teoria e retórica: ensaios sobre metodologia em economia. [s.l: s.n.].

GOMES, Elisabeth. BRAGA, Fabiane. Inteligência Competitiva: Como transformar informação em um negócio lucrativo. Rio de janeiro: Campus, 2002.

GOMES, Elisabeth. BRAGA, Fabiane. Inteligência Corporativa no Brasil: Uma Realidade Corporativa. Puzzle. Ano 6, n. 23, p. 5-10, 2006.

GORDON, Ian H. De olho na Concorrência: Como vencer a Batalha por Mercado e Clientes. São Paulo: Futura, 2004.

GRIFFITHS, Janice S.; GROVER, Rajiv. Implementing Market Orientation. American Marketing Association. Conference Proceedings, 9.p.72, Summer, 1998.

GRISI, Celso Claudio de Hildebrand; LOURES, Carlos Augusto; SASAKI, Carlos Kenji; ALMEIDA, Luís Otávio A.; LEX, Sergio. Sistema de Informações de Mercado. In: SEMEAD, Seminários em Administração – FEA – USP, 5, 2001, São Paulo. Anais... 2001.

HERNÁNDEZ PALMA, H. G.; MUÑOZ ROJAS, D.; JIMÉNEZ CORONADO, A. Gestión de la información empresarial en las organizaciones inteligentes. Universidad Autónoma del Caribe, 2015.

HERRING, Jan P.; HERRING & Associates. Measuring Effectiveness of Competitive Intelligence. Alexandria: SCIP, 1999.

HUO, B. et al. The impact of supply chain integration on firm performance: The moderating role of competitive strategy. Supply Chain Management: An International Journal, v. 19, n. 4, p. 1, 2014.

JAWORSKI, Bernard J.; KOHLI, Ajay K. Market Orientation: Antecedents and Consequences. Journal of Marketing, v.57, p. 53-70, July, 1993.

KAHANER, L. Competitive Intelligence: how to gather, analyse and use information to move your business to the top. New York: Simon & Schuter, 1996.

KOHLI, Ajay K.; JAWORSKI, Bernard J. Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications. Journal of Marketing. v.54, p.1-18, April, 1990.

KOHLI, Ajay K.; JAWORSKI, Bernard J.; KUMAR, Ajith. MARKOR: A Measure of Market Orientation. Journal of Marketing Research. v. XXX, p. 467-477, November, 1993.

KOTLER, Philip. Administração de Marketing: a edição do novo milênio. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de Marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

KUMAR, K.; SUBRAMANIAN, R.; STRANDHOLM, K. Market Orientation and Performance: Does Organizational Strategy Matter? Journal of Applied Business Research. v.18, number 1, p. 27-50, winter, 2002.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. D. E. A. M. Fundamentos de metodologia científica. Atlas, 2010.

LAMBIN, Jean-Jacques. Marketing Estratégico. Lisboa: McGraw-Hill, 2000.

MATTAR, Fauze Najib; SANTOS, Dilson Gabriel. Gerência de Produtos: Como tornar seu produto um sucesso. São Paulo: Atlas, 2003.

MILENA, C. G. A.; PALACIOS, A. L. G. La inteligencia de mercado: una estrategia hacia la competitividadRevista Ensayos, Revista de los estudiantes de Administración de Empresas, 13 Nov. 2013.

MILLER, Jerry P. O Milênio da Inteligência Competitiva. Porto Alegre: Bookman, 2002.

MINCIOTTI, Sílvio Augusto. O Sistema de Informações de Marketing como Suporte para a Adoção do Marketing Estratégico: O desenvolvimento de um modelo. 1993. 188 f. Tese (Doutorado em Administração de Empresas) – Programa de Pós-Graduação em Administração de Empresas - FEA-USP, Universidade de São Paulo, São Paulo.

MOREIRA, D. A. Método Fenomenológico na Pesquisa. Thomson Pioneira, 2002.

MURPHY, M. C. Competitive Intelligence: Gathering, Analysing and Putting it to Work. Gower Publishing, Ltd., 2012.

NARVER, John C.; SLATER, Stanley F. The Effect of a Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing, 1990.

PIERCY, N.; EVANS, M. Managing Marketing Information (RLE Marketing).

PORTER, Michael E. Estratégia Competitiva. 7. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1996.

SAHELI, Sumaia, GRISI, Celso Claudio de Hildebrand. Espionagem e Ética no Sistema de Inteligência Competitiva. In: SEMEAD, Seminários em Administração – FEA – USP, 5, 2001, São Paulo. Anais... 2001.

SANTO, A. DO E. Delineamentos de metodologia científica. Edições Loyola, 1992.

SILVEIRA, R. C. P. DA. Uma contribuição para o estudo do ensaio científico avaliativo. Letras, 1991.

TOLEDO, L. A.; SHIRAISHI, G. F. Estudo de caso em pesquisas exploratórias qualitativas: um ensaio para a proposta de protocolo do estudo de caso. Revista da FAE Curitiba, p. 103–119, 2009.

TOLEDO, L. A; TOLEDO, L. A. Sistema de Inteligência Competitiva: um Estudo de Caso no Setor de Telecomunicação. REVISTA DA FAE, v. 10, n. 1, p. 1-18, 2007.

TOLEDO, L. A; ZILBER, M. A. An analysis of the fallacy of taking apart technology and innovation. RAI Revista de Administração e Inovação, v. 9, n. 1, p. 211-230, 2012.

Published

2015-12-19

How to Cite

Moraes, C. A. de, Toledo, L. A., & Garber, M. (2015). Market Intelligence: An Essay on the Competitiveness. Future Studies Research Journal: Trends and Strategies, 7(2), 20. https://doi.org/10.24023/FutureJournal/2175-5825/2015.v7i2.195

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.