Resumo
Neste artigo, analisa-se a expansão da Educação a Distância (EAD) no Ensino Superior Brasileiro com o objetivo de responder a seguinte questão de pesquisa: Qual o número de escolas que ofertará graduação na modalidade Educação a Distância (EAD), no Brasil, nos próximos cinco anos? Para tanto, levantou-se dados bibliográficos e criou-se séries históricas de variáveis - número de escolas, de cursos, de alunos matriculados, entre outros - que geraram gráficos comparativos entre as modalidades presencial e a distância. Dessa forma, apresenta-se a evolução de ambas as modalidades ao longo do período estudado. Além disso, utilizou-se a regressão linear simples para correlacionar as variáveis “número de instituições” e “tempo”, visando extrapolar as tendências de crescimento no período compreendido entre 2007 e 2011. Os resultados demonstram uma acelerada expansão da EAD, em todas as variáveis estudadas, indicando que esta pode aumentar ainda mais nos próximos anos. Também se constatou que a expansão do ensino a distância precisará superar alguns desafios como, por exemplo, o aumento do acesso a computadores e Internet, e o desenvolvimento de mão de obra qualificada e softwares específicos.
Palavras-chave: Ensino a Distância. Extrapolação de tendências e regressão linear. Estudos do Futuro.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors who publish in this journal agree to the following terms: the author(s) authorize(s) the publication of the text in the journal;
2. The author(s) ensure(s) that the contribution is original and unpublished and that it is not in the process of evaluation by another journal;
3. The journal is not responsible for the views, ideas and concepts presented in articles, and these are the sole responsibility of the author(s);
4. The publishers reserve the right to make textual adjustments and adapt texts to meet with publication standards.
5. Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Atribuição NãoComercial SemDerivações 4.0 Internacional, which allows the work to be shared with recognized authorship and initial publication in this journal.
6. Authors are allowed to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
7. Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on a personal web page) at any point before or during the editorial process, as this can generate positive effects, as well as increase the impact and citations of the published work (see the effect of Free Access) at http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html
• 8. Authors are able to use ORCID is a system of identification for authors. An ORCID identifier is unique to an individual and acts as a persistent digital identifier to ensure that authors (particularly those with relatively common names) can be distinguished and their work properly attributed.
• 9 The authors commit to serving as reviewers for the journal: As a form of reciprocity with the academic community, Future Studies reinforces the commitment that authors of accepted articles have to act as reviewers for manuscripts submitted to the journal.
Os artigos publicados estão licenciados sob uma licença Creative Commons Atribuição - Não comercial - Sem derivações 4.0 Internacional.