Experience Marketing Backstage: The View of the Managers in the Application of Branding Strategies Through Actions of Sponsorship and Development of Projects and Events
DOI:
https://doi.org/10.24023/FutureJournal/2175-5825/2019.v11i1.371Keywords:
Experiential Marketing, Sponsorship and events, BrandingAbstract
The research aimed to understand how organizations adopt experience marketing practices, seeking to explore the backstage of projects and events. This is a qualitative study conducted through interviews with four managers of large organizations. As a result, it has been achieved that experience marketing management through the five categories experience, projects and events, drivers and priorities, budgets and results and decision factors seeks to meet human yearnings by positioning values, causes and emotions. For future studies, it is suggested to analyze how consumers receive the repercussion of the experiential message through digital content.
Downloads
References
AAKER, David A. Criando e administrando marcas de sucesso. São Paulo: Futura, 1996.
AAKER, David A. Marca: Brand Equity Gerenciando o valor da marca. São Paulo: Negócio Editora, 1998.
AAKER, J. L. Dimensions of Brand Personality. Journal of Marketing Research. Vol. XXXIV. Agosto. 1997, p.347- 356.
BAGOZZI, Richard P.; BATRA, Rajeev; e AHUVIA, Aaron. Brand Love. American Marketing Association, 2012.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.
BEZERRA, Beatriz Braga; AGUIAR, Eduardo da Costa (Orientador).Patrocínio de eventos: ferramenta estratégica de comunicação e vendas. 2011. 32f. Monografia. Pós-graduação em Gestão da Comunicação Empresarial – Faculdade Frassinetti do Recife, Recife, 2011.
BROWN, Tim. De volta à superfície, ou o design das experiências. In:BROWN, Tim. Design Thinking: Uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. 11ª edição. Tradução: Cristina Yamagami, Rio de Janeiro: Elsevier, 2010, capítulo 5. p. 103-120.
BUENO, Ricardo L. P.; LOPES, Evandro L.; PINOCHET, Luis Hernan C.; e SINOHARA, Juliany Y. A influência dos fatores simplicidade e consistência na lealdade dos serviços de aplicativos disruptivos em dispositivos móveis. Revista de Administração da UNIMEP. v.15, n.2., 2017.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa métodos qualitativo, quantitativo e misto - tradução Magda Lopes, 3. ed, Porto Alegre: Artmed, 2010. 296p.
DELAZERI, Fabíola. Marketing de eventos: benefícios e influências para o patrocinador e para o patrocinado. Revista destaques acadêmicos, VOL. 5, N. 1, 2013 - CGO/UNIVATES p.121-133.
ENDEAVOR BRASIL. 5 indicadores de desempenho para medir seu negócio. 2015. Disponível em: < https://endeavor.org.br/kpi/>. Acessado em: 07/05/2017.
ENDEAVOR BRASIL. Branding: Qual a alma da sua empresa. 2014. Disponível em: < http://info.endeavor.org.br/ebook-branding>. Acessado em: <15/04/2017>.
GIACLAGLIA, Maria Cecília. Eventos: como criar, estruturar e captar recursos. São Paulo: Cengage Learning. 2. reinpr. da 1. ed., 2011.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2014. 200 p.
GILMORE, James H.; PINE , B.Joseph II. The experience economy. Harvard School Press, 1999.
GRÖNROOS, Christian. Service Management and Marketing, a customer relationship management approach. John Wiley & Sons, Ltd. Chichester, West Sussex, England. 1990.
Holbrook, M. B.; Hirschman, E. C. The experential aspects of consumption: Consumer fantasy, fellings and fun. Journal of Cousumer Research. v.9, p.132-140.
KELLER, Kevin L. Conceptualizing, measuring and managing customer-based Brand Equity. Journal of Marketing. v. 57. 1993, p.1-22.
KERLINGER, Fred N. Metodologia da pesquisa em ciências sociais: um tratamento conceitual. São Paulo: EPU, 2013. 378 p.
KOTLER, Philip. Administração de Marketing. 12 ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.
KOTLER, Philip. Marketing: para o século XXI como criar, conquistar e dominar mercados. São Paulo: Futura, 2000. 305 p.
KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; STIAWAN, Iwan. Marketing 3.0. Rio de Janeiro. Elsevier. 2010
KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; STIAWAN, Iwan. Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. John Wiley & Sons, 2016
LINDSTRON, Martin. Brand Sense: a marca multissensorial. Bookman, 2005. 240 p.
LOVE MONDAYS. Ranking: Melhores empresas para se trabalhar. 2016. Disponível em: <https://www.lovemondays.com.br/ranking/melhores-empresas-para-trabalhar-2016/grandes>. Acessado em: <12/05/2017>
MALHOTRA, Naresh K. Pesquisa de Marketing uma orientação aplicada. Bookman Editora, 2012.
MAXIMIANO, Antonio C. Amary. Introdução a Administração. Atlas, 2011.
McCOLE, P. Refocusing marketing to relect pratice. The changing role of marketing for business. Marketing Intelligence and Planning. V.22, 2004, p. 531-539.
McKENNA, Regis, Marketing de Relacionamento. Tradução de Outras Palavras, Rio de Janeiro: Campus; São Paulo: Publifolha, 1999.
MELO NETO, Francisco Paulo de. Criatividade em eventos. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2001
MELO NETO, Francisco Paulo de. Marketing de patrocínio. 2. ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2003.
MINTZBERG, Henry. Managing: Desvendando o dia a dia da gestão. Bookman. 2010.
PRAVALAD, C.K.; RAMASWAMY. Co-creation experiences: the nest practice in value creation. Journal of Interactive Marketing, v.18, issue 3, 2004 p.5-14.
ROBERT, Kevin. Lovemarks: o futuro além das marcas. Tradução de Mônica Rosemberg. São Paulo: M.Books do Brasil, 2005
SCHMITT, Bernd H. Gestão da experiência do cliente: Uma revolução no relacionamento com os consumidores. Porto Alegre: Bookman, 2004. 184 p.
SCHUELTER , Meire Cristini. O evento como estratégia de relacionamento corporativo. 2012. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (MBA em Gestão de Eventos) - Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2012.
SECRETÁRIA MUNICIPAL DE CULTURA. LEI DE INCENTIVO: Lei Municipal n° 10.923. Disponível em: <http://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/cultura/lei_de_incentivo/index.php?p=6>.Acessado em: <09/06/2017>.
SILVA, Mariângela B. Ramos. O evento como estratégia na comunicação das organizações: Modelos de Planejamento e organização. Universidade Estadual de Londrina – UEC, 2003. Disponível em: <http://ead2.iff.edu.br/pluginfile.php/26430/mod_resource/content/2/Modelo%20de%20planejamento%20de%20eventos.pdf>. Acessado em: <06/05/2017>
WEBSTER, Frederick E. Jr., LUSCH, Robert F. Elevating marketing: marketing is dead! Long live marketing! Journal of the Academy of Marketing Science July 2013, Volume 41, Issue 4, p. 389–399
WOOD, Emma. Event Marketing: Mesuring an experience. 2009. Disponivél em: <https://www.researchgate.net/publication/228630895_Event_Marketing_Measuring_an_experience>. Acessado em: 18/05/2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors who publish in this journal agree to the following terms: the author(s) authorize(s) the publication of the text in the journal;
2. The author(s) ensure(s) that the contribution is original and unpublished and that it is not in the process of evaluation by another journal;
3. The journal is not responsible for the views, ideas and concepts presented in articles, and these are the sole responsibility of the author(s);
4. The publishers reserve the right to make textual adjustments and adapt texts to meet with publication standards.
5. Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Atribuição NãoComercial 4.0 internacional, which allows the work to be shared with recognized authorship and initial publication in this journal.
6. Authors are allowed to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
7. Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on a personal web page) at any point before or during the editorial process, as this can generate positive effects, as well as increase the impact and citations of the published work (see the effect of Free Access) at http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html
• 8. Authors are able to use ORCID is a system of identification for authors. An ORCID identifier is unique to an individual and acts as a persistent digital identifier to ensure that authors (particularly those with relatively common names) can be distinguished and their work properly attributed.